Most
Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti.Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová.
Více informacíEpizody
Most, Řada 1 (1. díl)
Na Öresundském mostě, který přes mořskou úžinu spojuje Dánsko se Švédskem, někdo vyložil na silnici mrtvolu. K tělu se sjíždí policisté z Kodaně i Malmö a tak začíná nelehká spolupráce mezi nejen národnostně odlišnými vyšetřovateli Martinem Rohdem a Sagou Nórenovou. Zatímco on je bodrý a hovorný chlapík, který se momentálně vyrovnává jednak s čerstvou sterilizací, ale i tím, že se mu k současné rodině nastěhoval jeho první syn August, ona je na jednu stranu enormně efektivní a úspěšná vyšetřovatelka, ale její interakce s lidmi mají kvůli Aspergerovu syndromu přinejmenším nevyzpytatelnou podobu. Když se ukáže, že tělo na mostě je rozpůlené a každá část patří jiné osobě ze Švédska a Dánska, je zřejmé, že pachatelem nebude obyčejný vrah. Kolem případu se začíná splétat hustá síť vztahů napříč úžinou Öresund. Jakou roli sehrají nafoukaný egocentrický novinář Daniel Ferbé, mnohoznačný samaritán Stefan Lindberg či žena bohatého realitního makléře Charlotte Söringerová?(Česká televize)
Most, Řada 1 (2. díl)
Na internetu se objevila stránka v dánské i švédské mutaci, kde „vrah z mostu" zveřejnil svůj vzkaz policii, že nález rozpůlených těl byl pouhým začátkem. Prý chce svými činy poukázat na celkem pět neduhů současné společnosti. Poloviny těl na mostě, z nichž jedna patřila dánské prostitutce a druhá švédské političce, odkazovaly na nerovnost před zákonem. S pravdivostí tohoto tvrzení je konfrontován i Martin Rohde, který se vydává po stopách osudu zabité prostitutky a objevuje zásadní pochybení i šokující fakta, která pachateli pomohla s plánováním jeho činu. Novináře Daniela Ferbé kontaktuje pachatel s tím, aby se výměnou za exkluzivní informace stal jeho mediálním hlasem. Charlotte Söringerová naléhá na otce mladíka, který leží v nemocnici po havárii s poškozeným mozkem a jehož srdce by měl dostat Charlottin manžel. Otec ale odmítá syna odpojit od přístrojů a prohlásit za mrtvého. Co přesně spojuje Stefana Lindberga s pomatenou dívkou, jež žije na ulici a má na předloktí totožnou jizvu?
Most, Řada 1 (3. díl)
„Vrah z mostu" vzkázal, že těla nalezená na geografické hranici mezi Dánskem a Švédskem na mostě přes Öresund, byla pouhým prvním krokem v jeho plánu upozornit na pět neduhů současné společnosti. Po nerovnosti před zákonem nyní otravami bezdomovců otevřel palčivou otázku osudu lidí, kteří v sociálním systému propadli až na dno. Mezi oběťmi je i Sonja, sestra Stefana Lindberga. Zatímco dánská policie čelí náporu médií kvůli zanedbanému případu prostitutky a nadcházejícímu soudu s pěti policisty obžalovanými ze zabití zadrženého, pachatel plánuje další krok. Unese bezdomovce Bjorna Rasmussena, o jehož osudu mají splacením vysokého výkupného rozhodnout čtyři realitní magnáti ze Švédska a Dánska. Jakou cenu má lidský život?
Most, Řada 1 (4. díl)
Policie pátrá po místu, kde pachatel, jemuž se pro jeho plán poukázat na neduhy společnosti začalo na internetu přezdívat Terorista pravdy, drží uneseného Bjorna Rasmussena, který je nonstop snímán na streamovaném videu na pachatelem zřízených webových stránkách. Za jeho život žádá, aby čtyři realitní magnáti Öresundské oblasti zaplatili 20 milionů. Tentokrát jsou vyšetřovatelé o krok napřed před pachatelem, neboť Bjorn jim na videu mrkáním morseovky dává indicie k tomu, kde se nachází. Charlotte Söringerová, vdova po jednom z pachatelem vytyčených magnátů, zjišťuje, že manžel měl dlouholetý poměr, což ji vede k nečekaným rozhodnutím. Anja Björková, která utekla od matky, nachází útočiště v bytě podivínského mladíka, který má zřejmě s aktuálními událostmi něco společného. A policista Henning Tholstrup, který má s kolegy stanout před soudem v kauze zabití zadrženého, zpytuje svědomí z křivé výpovědi.
Most, Řada 1 (5. díl)
Třetím společenským problémem, který Terorista pravdy vynesl před zraky veřejnosti, je nedostatečná péče o psychicky nemocné lidi. Za tímto účelem motivoval k sérii vražd a sebevražd několik diagnostikovaných schizofreniků v Dánsku a Švédsku. Jedním z nich je i Lasse Jönsson, u něhož našla útočiště při útěku z domova Anja Björková. Její nalezení se stává hlavní prioritou vyšetřovatelů, neboť by zřejmě mohla Teroristu pravdy identifikovat. Martin Rohde podezřívá jako pachatele Stefana Lindberga, kterého s nedávnými událostmi spojuje až příliš mnoho okolností. Oba dva shodou okolností čekají návštěvy, které budou mít dalekosáhlé následky pro jejich životy. A Daniel Ferbé, jehož úsudek zamlžuje pachatelem stále přiživované ego, publikuje seznamy lidí s diagnostikovanými psychickými poruchami.
Most, Řada 1 (6. díl)
Henning Tholstrup, jeden z policistů, kteří byli v kauze zabití zadrženého mladíka z přistěhovalecké rodiny zproštěni obvinění, byl unesen ze svého domu, a pátrání po něm rozdmýchává občanské nepokoje. Vše se ukazuje jako součást plánů Teroristy pravdy, který coby čtvrtý bod na svém programu neduhů soudobé společnosti stanovil problematiku integrace přistěhovalců, potažmo neochotu ji adekvátně realizovat a akceptovat přistěhovalce jako rovnocenné občany. Henning tentokrát není v moci pachatele, nýbrž jeho osud doslova závisí na milosti rodiny zabitého mladíka. Právě k nim do domu ho Terorista pravdy doručil. Jak se otec a bratr, kteří se u soudu nedovolali spravedlnosti, vyrovnají s předloženým morálním dilematem? Martina Rohdeho vyhnala žena a navíc u Sagy doma najde svého syna Augusta.
Most, Řada 1 (7. díl)
Je možné, že by Terorista pravdy byl někdo od policie? K tomuto závěru vede Sagu Norénovou řada indicií z předchozích událostí. Martin Rohde se po vyhazovu z domova stěhuje k Saze a současně se začíná sbližovat se synem Augustem. Pachatel mezitím realizuje pátý bod svého plánu, kterým je lhostejnost evropské společnosti k dětské práci a domácím podnikům, které ji ve svých výrobnách v zahraničí připouštějí. Za tím účelem unese autobus s dětmi mířícími do školy a za každé požaduje vypálení provozovny některé z řady firem, které přímo profitují z nízkých výrobních nákladů díky práci dětí.
Most, Řada 1 (8. díl)
Terorista pravdy dokonal, co slíbil, a svými činy zviditelnil pět problémů soudobé evropské společnosti. Ale jeho plány tím evidentně nekončí. Podezření Sagy Norénové, že se jedná o policistu, nabírá konkrétní podobu v osobě Jespera Anderssona, bývalého člena švédské zásahové jednotky. S nedávnými událostmi ho spojuje až příliš koincidencí, a navíc ho na fotce poznala sestra Stefana Lindberga, Sonja. Martinovi Rohdemu svítá naděje, že urovná svůj osobní život, a to nejen s ženou, ale i se svým nejstarším synem Augustem. Na druhou stranu se ovšem jeho žena Mette začíná sbližovat s šarmantním Sebastianem Sandstrodem.
Most, Řada 1 (9. díl)
Podezření, že bývalý švédský policista Jesper Andersson by mohl být Teroristou pravdy, se ukázalo jako mylné. Nové stopy ale naznačují, že by pachatelem mohl být bývalý dánský policista. Lze k němu stanovit spojitost a motivace se všemi zabitými či cílenými oběťmi, ale může to opravdu být on, když byl před roky prohlášený za mrtvého? Navíc se jedná o bývalého kolegu a blízkého přítele Martina Rohdeho. Jenže kousky skládanky s ním coby středobodem do sebe nepopiratelně zapadají.
Most, Řada 1 (10. díl)
Vyprávění směřuje k neodvratné konfrontaci mezi pachatelem a vyšetřovateli. Veškeré činy Teroristy pravdy se ukázaly jako promyšlený plán osobní pomsty, jejímž cílem má být Martin Rohde a jeho rodina. Byl to právě Martin, kdo bývalého kolegu připravil o vše, v co do té doby věřil, a nyní má za to pykat. Jeho utrpení začalo před lety na Öresundském mostě, a nyní se právě zde má vše uzavřít.
O pořadu
Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti.Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová.