Air Crash Investigations

Air Crash Investigations

S13E01 - Britain's Worst Air Crash

22.4. 00:15
Prima Zoom
50 minutes
2014
Disaster / Documentary / Drama / Historic

V roce 1972 se krátce po startu zřítilo letadlo Trident společnosti British European Airways nedaleko Staines. Nehoda si vyžádala 118 obětí. Vyšetřování havárie odhalilo, že za pádem letadla byla kombinace několika faktorů. Posádka neměla příliš dobré vztahy, mladí piloti si netroufali postavit se autoritě kapitána a zdravotní stav kapitána letadla byl kritický. Při vzletovém manévru došlo k zatažení slotů na náběhové hraně křídla, letadlo ztratilo vztlak a piloti následně odpojili automatický systém, který mohl zabránit pádu letadla. To je jen jeden z příběhů, kterým se budeme věnovat v pokračování oblíbeného seriálu o mapování leteckých neštěstí. Tak vzhůru na katastrofickou palubu.

More information
S01E_Přistání naslepo

Přistání naslepo

9.5. 15:55, Prima Zoom, 66 minutes

Přistání naslepo

23. srpna 2005. 91 cestujících letu Tans Peru 204 si užívá krásných výhledů na sytou zeleň amazonské džungle. Náhle však piloty zaskočí špatné počasí a osud letu je velmi záhy zpečetěn. Cyklus kanadských dokumentárních rekonstrukcí

S01E05

Cutting Corners

13.5. 22:14, Prima Zoom, 73 minutes

Cutting Corners

Piloti amerického MD 83 letícího z Mexika do Spojených států začali mít krátce po startu potíže s řízením. Pokoušeli se problém vyřešit sami, ale netušili, že letadlo s osmdesáti osmi lidmi na palubě už zachránit nelze...31. ledna ve 14.30 odstartovala pravidelná linka společnosti Alaska Airlines z letiště Puerto Vallarta a mířila do San Franciska a Seattlu. Let číslo 261 převážel 83 cestujících a 5 členů posádky. Letoun McDonnel Douglas MD-83 z úspěšné řady letounů s motory umístěnými vzadu řídil kapitán Ted Thomson spolu s druhým důstojníkem Billem Tanskym. Oba měli nalétáno tisíce hodin. Nedlouho po vzletu zaznamenala posádka obtíže, hlavní stabilizátor byl nehybný. Stabilizátor u stroje typu MD-83 je dvanáct metrů široká vodorovná plocha v přední části ocasu. Spolu s výškovým kormidlem slouží k udržování podélné stability. Piloti si mysleli, že zaseknutí stabilizátoru bylo způsobeno chybou v elektrických motorech, a věřili, že dle manuálu a standardních postupů závadu odstraní. Proto se nerozhodli vrátit se zpět na mexické letiště. Zaseklý stabilizátor tlačil stroj k zemi, piloti se jej snažili opakovaně rozhýbat spínači, kterými se posouvá. Dalším krokem, který učinili, bylo vypnutí autopilota. Stroj pak řídili už jen ručně. S velkými obtížemi se jim nakonec podařilo zvednout příď. Tou dobou se rozhodli kontaktovat oddělení údržby společnosti a žádali o radu, neboť v palubním deníku ani jinde nenašli žádný záznam o ohlášení nějaké závady letounu a požádali o odklonění letu do Los Angeles i přesto, že jim to zpočátku dispečer koordinující pohyb letadel společnosti kvůli zdržení rozmlouval. Jak se letoun přibližoval k LA situace se zhoršovala a piloti se začali obávat, zda dokážou se strojem bezpečně dosednout. Ani další úsilí o uvolnění ocasní plochy, které posádka vynaložila, se nesetkalo s úspěchem. Pilotům se poté, co stroj střemhlav se řítící k zemi vyrovnali, jen stěží dařilo udržovat letovou hladinu. Poškozený stabilizátor je stále tlačil dolů. Jako protiváhu působení stabilizátoru využila posádka výšková kormidla – pohyblivé plochy v zadní části ocasu přímo spojené s řídící pákou. Letoun byl v tu chvíli odkázán doslova na sílu paží mužů v kokpitu. Těm již začínalo být zřejmé, že se nejedná o poruchu elektroinstalace, ale že se muselo něco vzpříčit. Otázka tak zněla, zda se to může ještě zhoršit. Kapitán nakonec požádal řídící věž v LA, aby byli navedeni na přistání přes oceán. Přestože věřil v hladké přistání, nechtěl, aby v případě toho nejhoršího scénáře ohrozil ještě lidi na zemi. Vyděšené cestující, kteří se vyrovnávali s neustálými propady a lety střemhlav dolů, se snažil uklidnit přistáním v LA, které dle jeho slov mělo proběhnout do dvaceti minut. V 16.15 se spolu s druhým důstojníkem na něj připravoval. Když se pokusili zpomalit na přistávací rychlost, v zádi letounu něco prasklo a letadlo se řítilo z výšky 5000 m dolů…(Česká televize)

Similar shows

Hitler's Last Stand
Chain of Command
Secrets in the Ice
Seconds From Disaster
Nazi Mega Weapons
Drain the Oceans
History's Greatest Mysteries

About show

Czech Czech
2014
Disaster / Documentary / Drama / Historic

V roce 1972 se krátce po startu zřítilo letadlo Trident společnosti British European Airways nedaleko Staines. Nehoda si vyžádala 118 obětí. Vyšetřování havárie odhalilo, že za pádem letadla byla kombinace několika faktorů. Posádka neměla příliš dobré vztahy, mladí piloti si netroufali postavit se autoritě kapitána a zdravotní stav kapitána letadla byl kritický. Při vzletovém manévru došlo k zatažení slotů na náběhové hraně křídla, letadlo ztratilo vztlak a piloti následně odpojili automatický systém, který mohl zabránit pádu letadla. To je jen jeden z příběhů, kterým se budeme věnovat v pokračování oblíbeného seriálu o mapování leteckých neštěstí. Tak vzhůru na katastrofickou palubu.

Creators

Tim Wolochatiuk

Cast

Jonathan Aris, Alden Adair, Michael James Regan, Damon Redfern, Michael James Regan, Peter Mikhail