Letecké katastrofy

Letecké katastrofy

S05E07 - Explosive Evidence

26.12. 14:28
Prima Zoom
57 minút
2008
Katastrofický / Dokumentárny / Dráma / Historický

Vlezte si do kokpitu letadla a zažijte něco, na co jen tak nezapomenete. Pokračování nervydrásajícího dokumentárního seriálu Letecké katastrofy shrnuje zpravodajské záběry, rozhovory s očitými svědky a k tomu přidává napínavé dramatické rekonstrukce proběhlých událostí. S jejich pomocí vyšetřuje, co se stalo i jak k tomu došlo, a snaží se najít řešení, jak takovým leteckým katastrofám do budoucna zabránit.

Viac informácií
S22E01

Vyčkávacia pozícia

30.12. 18:25, National Geographic, 50 minút

Vyčkávacia pozícia

S22E02

Nebezpečenstvo nad Portugalskom

31.12. 18:35, National Geographic, 50 minút

Nebezpečenstvo nad Portugalskom

21. prosince 1992 se k jižnímu pobřeží Portugalska blížil let Martinair 495. Kapitánem byl šestapadesátiletý Willem van Staveren. Zkušený pilot a letecký instruktor u Martinair pracoval 24 let. Druhý pilot, jednatřicetiletý Ronald Clemenkowff létal pro nizozemské aerolinie tři roky. Nejmladším členem posádky byl devětadvacetiletý palubní inženýr Gery Glans. Piloti řídili třímotorový širokotrupý letoun DC-10. Do přistání zbývala necelá půlhodina. Na palubě bylo třináct členů posádky a 327 cestujících, většinu tvořili občané Nizozemska. Cesta z Amsterdamu do portugalského Fara měla trvat dvě a půl hodiny. Během klesání piloti zjistili, že letí do špatného počasí. Když se nad aktivní ranvej nasune bouřka, může přistávající letadlo vážně ohrozit potenciální střih větru. Kdyby se počasí zhoršilo, mohli odklonit na sever do Lisabonu, ale aktuálně to nebylo nutné. Jen několik minut před nimi ve Faru přistával jiný let společnosti Martinair. Podle meteohlášení se nejbližší bouřka nacházela přibližně deset kilometrů západně od ranveje. Ve vzdálenosti 12 kilometrů zahájil let Martinair 495 konečné přiblížení. (Česká televize)

S22E03

Pád neviditeľného bombardéra

2.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Pád neviditeľného bombardéra

S22E04

Dvojitý problém

3.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Dvojitý problém

Dostupné o 1 deň
S22E05

Pád do Pacifiku

6.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Pád do Pacifiku

Dostupné o 2 dni
S22E06

Teror nad Michiganom

7.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Teror nad Michiganom

Dostupné o 3 dni
S22E07

Hrozivý náraz do stromov

8.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Hrozivý náraz do stromov

Za bouřlivé noci 12. listopadu 1995 se ve výšce 10 600 metrů nad Pensylvánií pohyboval let American Airlines 15-72. Kapitán Kenneth Lee a druhý pilot John Richards řídili dvoumotorový úzkotrupý letoun MD-83. Kapitán Kenneth Lee, bývalý vojenský pilot, pracoval pro American Airlines deset let. Také druhý pilot John Richards sloužil u letectva. V civilní sféře létal sedm let. Byla to velmi zkušená posádka, která své letadlo dokonale znala. Úzkotrupý letoun MD-83 měl dva turbodmychadlové motory na zádi, ocasní plochy ve tvaru T a šípové křídlo. Bylo to jedno z posledních letadel, kde se řídicí plochy ovládaly mechanicky z kokpitu. Šlo o dvouhodinový let z O’Harova letiště v Chicagu na Bredleyho letiště ve Windsor Locks ve státě Connecticut. Na palubě byla pětičlenná posádka a 73 pasažérů, mnozí z nich se vraceli domů. Do přistání zbývalo 25 minut. (Česká televize)

Dostupné o 4 dni
S22E08

Kokpit bez prúdu: Čiernočierna tma

9.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Kokpit bez prúdu: Čiernočierna tma

Dostupné o 5 dní
S22E09

Turbovrtuľový teror

10.1. 18:00, National Geographic, 60 minút

Turbovrtuľový teror

13. prosince 1994. K mezinárodnímu letišti Raleigh–Durham se blížil let American Eagle 33-79. Kapitán Mike Hillis a druhý pilot Matthew Sailor připravovali turbovrtulový letoun pro krátké tratě Jetstream 32-01 na přistání. Turbovrtulové motory jsou v menších výškách účinnější, mají nižší spotřebu. Jetstream je vysloveně určený pro lety na krátké vzdálenosti. Let 33-79 vzlétl v 18 hodin z Greensboro v Severní Karolíně, cesta do Releigh–Durham měla trvat 35 minut. Na palubě bylo ten večer 18 cestujících. Šestnáct kilometrů od cílového letiště dostal let povolení začít klesat, posádka snížila výkon motorů. U turbovrtulových letounů se výkon motoru a otáčky vrtule ovládají odděleně. Jetstream 32 nemá autopilota, celou dobu je řízen ručně. Patří k letadlům, která vyžadují nejvíc pilotního umu. Během klesání do výšky tisíc metrů posádka sledovala počasí. Námraza může letadlo vážně ohrozit. Kromě toho, že zvyšuje jeho hmotnost, narušuje také aerodynamiku křídla. To ovšem nebylo jediné riziko, se kterým museli piloti počítat. Před letem 33-79 přistával Boeing 727, který mohl Jetstream potenciálně ohrozit. V důsledku obtékání vzduchem vznikají u těžkých letadel na koncích křídel velmi silné vodorovné víry. Pokud zasáhnou menší letoun turbulence v úplavu, mohou být tak prudké, že je pilot nedokáže zvládnout. (Česká televize)

Podobné tituly

Filmy a realita
Přední linie
Pohledy do historie
Hledání ztraceného času
Zachráněni
Zamrznutá planéta II
Hitlerov posledný vzdor

O programe

česky česky
2008
Katastrofický / Dokumentárny / Dráma / Historický

Vlezte si do kokpitu letadla a zažijte něco, na co jen tak nezapomenete. Pokračování nervydrásajícího dokumentárního seriálu Letecké katastrofy shrnuje zpravodajské záběry, rozhovory s očitými svědky a k tomu přidává napínavé dramatické rekonstrukce proběhlých událostí. S jejich pomocí vyšetřuje, co se stalo i jak k tomu došlo, a snaží se najít řešení, jak takovým leteckým katastrofám do budoucna zabránit.

Tvorcovia

George D'Amato, Larry Bambrick

Hrajú

Jonathan Aris, Suresh John, David Macniven, Lesley Faulkner