Slečna Marplová
S05E02 - Tajemství Chimneys
Slečna Marplová je pozvána na víkend na panství Chimneys, domova lorda Caterhama, jehož zesnulá choť Madeleine byla její sestřenicí. Na zámku je očekáván rakouský vyslanec hrabě Ludwig von Stainach, který zde má podepsat obchodní dohodu národního významu. Slečna Marplová přijíždí v doprovodu Virginie, lordovy mladší dcery, na niž od smrti její matky dohlíží. Přítomni jsou také poslanec parlamentu George Lomax se svým asistentem Billem Eversleighem. Oba muži nezávisle na sobě požádali Virginii o ruku a netrpělivě očekávají odpověď. Ve hře je ovšem ještě třetí muž, mladý a impulzivní Anthony Cade. Když je v noci nalezen umírající hrabě Ludwig se střelnou ranou v hrudi, je na místo povolán inspektor Finch, aby celou záležitost diskrétně vyšetřil. Zavraždil hraběte Cade, jehož přistihli nad umírajícím? Ale jaký by měl motiv? A co znamená šifrovaný dopis, nalezený u mrtvého v kapse? Může celá záležitost souviset s proslulým diamantem, který byl na panství odcizen před více než dvaceti lety? Jistě již tušíte, že to bude slečna Marplová, kdo nakonec najde odpovědi na všechny tyto i další otázky. Postava křehké dámy s vynikajícím pozorovacím talentem a logickým uvažováním, si od třicátých let dvacátého století získala velkou oblibu. Slečna Marplová je vedle Hercula Poirota druhou nejznámější postavou Agathy Christie a hrdinkou dvanácti jejích knih. Poprvé se představila již v roce 1930 v románu, nazvaném Vražda na faře, další příběhy následovaly v rychlém sledu. Slečna Marplová žije samotářským životem a to, že má mnoho známých a příbuzných jí zaručuje, že se vždy připlete k nějaké vraždě. Na rozdíl od Hercula Poirota není profesionální detektiv a vyšetřování vražd podniká na vlastní pěst. Titulní role slečny Marplové se i v této nové sérii příběhů (po Tajemství Chimneys následuje Rozbité zrcadlo, Modrá pelargonie a Plavý kůň) výborně zhostila britská herečka Julia McKenzieová, která postavu převzala po neméně přesvědčivé Geraldine McEwanové. (oficiální text distributora)
Více informacíEpizody
Mrtvola v knihovně
Mrtvola v knihovně
V dome plukovníka Bantryho sa našla mŕtvola mladej ženy. Identifikovali ju ako Ruby Keenovú, tanečnicu z hotela Majestic v neďalekom Danemouthe. Kto mohol mať záujem na jej smrti? Mohli to byť najbližší príbuzní starého pána Jeffersona, ktorý si Ruby obľúbil a pamätal na ňu aj v závete? A prečo sa vlastne jej telo našlo v knižnici pána Bantryho? Ako sa tam dostalo? Vyšetrovanie sa začína zauzľovať a keď zavraždia ďalšie dievča, slečna Marpleová dostáva nápad...(RTVS)
Vražda na faře
Vražda na faře
Ta půvabná vesnička, malebně stulená v klínu kopců anglického venkova, není ani zdaleka tak poklidným místem, jak by se na první pohled zdálo. Pod klidnou hladinou bují vášně a bouří lásky a nenávisti. Příčinou mnoha z nich je samozřejmě nesnesitelný plukovník Protheroe, jehož by - jak se v průběhu jedné večeře na faře všichni přiznají - s chutí sprovodila se světa půlka místních obyvatel. O takových věcech se ovšem nežertuje, říká slečna Marplová. Osud se nemá pokoušet. A jak se brzy ukáže, zase jednou měla pravdu... Inspektor Slack, který je pověřen vyšetřováním vraždy a který brzy poznává, že případ vůbec nebude tak jednoduchý, jak se zkraje zdálo, ovšem odmítá uvěřit, že by mu ta křehká stará osůbka mohla být v něčem užitečná. Nebude však ani prvním ani posledním policajtem, který se bude muset sklonit před jejím důvtipem, před její znalostí venkovského života i nejtajnějších lidských vlastností...(oficiální text distributora)
Vlak z Paddingtonu
Vlak z Paddingtonu
Slečna Marpleová rieši záhadu zločinu, ktorý sa odohral v kupé idúceho vlaku. Do pochmúrneho vidieckeho sídla sa dostane mladá pomocníčka slečny Marpleovej Lucy s jasnou úlohou: nájsť ukrytú mŕtvolu. To sa jej nakoniec podarí, no najprv je potrebné zistiť totožnosť neznámej ženy, ktorú, ako sa zdá, nikto v St. Mary Mead nepozná. Potom už len slečna Marpleová pripraví na páchateľa pascu. Bude to skvelý úlovok...(RTVS)
Podobné tituly
O pořadu
Slečna Marplová je vedle Hercula Poirota druhou nejznámější postavou nekorunované královny detektivek Agathy Christie a hrdinkou dvanácti jejích knih. Čtenářům se představila už v roce 1930 v románu, nazvaném "Vražda na faře", a pak už v rychlém sledu následovaly příběhy další. Milá stará dáma se zálibou v zahradničení a sousedských klípcích, s všudypřítomnou velkou taškou plnou pletení a jiných nezbytností, je na první pohled zosobněním anglické staré panny poloviny minulého století. Běda však tomu, kdo se nechá zmýlit jejím nenápadným vzezřením! Kdo si neuvědomí, že se za ním skrývá bystrý mozek, pro který je řešení záhad všeho druhu nejen nejoblíbenějším koníčkem, ale přímo posedlostí. Dlužno říci, že tímto mírně přezíravým postojem vůči ní trpí zkraje zejména všichni inspektoři, policejní komisaři a vůbec vyšetřovatelé všeho druhu, kteří nelibě nesou, že se jim tahle neodbytná babka plete do práce. Každý z nich si ovšem dříve nebo později musí uvědomit, že na slečnu Marplovou prostě nemá. Protože to, k čemu se oni dlouze, složitě a „zdeúředně“ konečně doberou, to už ona dávno svým vlídným přístupem, pochopením pro lidské slabosti i znalostí prostředí odhalila a je zase o krůček před nimi… Tak jako všechny detektivní romány Agathy Christie jsou i příběhy slečny Marplové vděčnou a neustále znovu využívanou látkou pro filmové i televizní tvůrce. V roli tohoto „detektiva v sukních“ se již vystřídalo více hereček. V paměti českých diváků nepochybně dodnes zůstává např. Margaret Rutherfordová z filmu To je vražda, řekla, natočeného podle románu "Vlak z Paddingtonu", Angela Lansburyová, která byla slečnou Marplovou v Rozbitém zrcadle, či Joan Hicksonová, která řadu jejích případů natočila pro BBC. (Na naší obrazovce jsme z nich před lety viděli Ohlášenou vraždu a Zapomenutou vraždu…) ... Tvůrci nejnovějšího zpracování této dnes již klasické látky vsadili na Geraldinu McEwanovou, herečku, která dokáže ve svém projevu spojit sladkou vlídnost s tvrdostí švédské oceli. (Jak to právě v poslední době předvedla v roli sestry Bridget v působivém snímku Petera Mullana Padlé ženy). Geraldine, (která se této role ujala ve svých dvaasedmdesáti letech) je podle tvůrců slečnou Marplovou nového milénia, neboť se společně s nimi pokouší o nový, moderní přístup k této postavě. Umožňují jí to i některé nové prvky, k nimž autoři sáhli (byť samozřejmě velmi pietně zachovávají ducha a charakter, jimiž svou postavu obdařila Agatha Christie). Jedním z nich je třeba i to, že na rozdíl od všech minulých pojetí má zde Jane Marplová nejen svou přítomnost, ale i minulost. Geraldine sama je pochopitelně svým nejnovějším úkolem nadšena, což lze dedukovat i z jejího stručného vyznání: „Mám pocit, že mi rolí slečny Marplové byl svěřen svého druhu národní poklad, který mimořádně obdivuji a hodlám důsledně chránit…“(Česká televize)