![Jak se kalila hudba](https://sledovanitv.cz/static/backdrops/407/468407_1280.jpg)
Jak se kalila hudba
S01E05 - Four on the Floor
Rytmus je pilířem hudby. A když navíc ’šlape’, je neodolatelný. Svět se mění a s ním i rytmika. Dnes je mocnější, někdy hlasitější a zpravidla energičtější. Existují downbeaty, offbeaty, ale také polyrytmy. „Kdo neumí hrát na doby je bambula“, řekl tenorsaxofonista Milan Ulrych. Elektronické bicí se hodí k muzice z umělé hmoty. Živoucí rytmy vás vedou k tanci. Perkusistka Sheila Escovedo: „Hudba Jamese Browna se mnou provedla divy.“ Brown prohlásil, že mu všechno zní jako bicí. Symfonie perkusí.(Česká televize)
Více informacíEpizody
Řada 1Producent vs. umělec
Úloha producenta patří pro veřejnost k nejzáhadnějším profesím. Kdo registruje na deskách jména: Phil Spector, Andrew Loog Oldham nebo Jimmy Miller? Linda Perry: "Když jsem sledovala staré záběry George Martina, došlo mně, že měl zásadní úlohu. Nikdo po něm nechtěl autogram, a přitom měl všechno na povel." Vlna digitální hudební tvorby hudebníkům dala k dispozici "kompletní symfonický orchestr". Ovšem technické dovednosti jsou pouze jednou z mnoha částí procesu. Skutečná výzva spočívá v tom dostat z interpreta maximum. Quincy Jones: "Jako producent musíte dodržovat dva principy - vlídnost a respekt".(Česká televize)
Painting with Sound
Roger Waters: „Jeli jsme na štaci, když zazněl z rádia „Seržant Pepř“. Zastavili jsme na odpočívadle, seděli v autě a poslouchali. Pamatuji si, jak jsme vykulili oči…“ Roger Daltrey: „George Martin namíchal mistrovské dílo. Napadlo mě, že líp už to prostě nejde.“ Brian Eno: „Zrodila se nová umělecká forma. Muzika, jíž nebylo možné zahrát naživo. Mohla vzniknout jedině v nahrávacím studiu“. V šedesátých letech začaly měnit povahu produkce vícestopé nahrávky a přeměnily studio na zvukovou laboratoř. George Martin: „Pomocí dotáček a různých rychlostí malujete zvukem.“(Česká televize)
![](https://sledovanitv.cz/static/backdrops/407/468407_384.jpg)
Four on the Floor
Four on the Floor
Rytmus je pilířem hudby. A když navíc ’šlape’, je neodolatelný. Svět se mění a s ním i rytmika. Dnes je mocnější, někdy hlasitější a zpravidla energičtější. Existují downbeaty, offbeaty, ale také polyrytmy. „Kdo neumí hrát na doby je bambula“, řekl tenorsaxofonista Milan Ulrych. Elektronické bicí se hodí k muzice z umělé hmoty. Živoucí rytmy vás vedou k tanci. Perkusistka Sheila Escovedo: „Hudba Jamese Browna se mnou provedla divy.“ Brown prohlásil, že mu všechno zní jako bicí. Symfonie perkusí.(Česká televize)
![](https://sledovanitv.cz/static/backdrops/407/468407_384.jpg)
The World Is Yours
The World Is Yours
V roce 1982 byl hip-hop dosud v plenkách. Chystal se však rozpoutat revoluci. Umožnila ji tehdy nejmodernější technika zvaná samplování, které daleko přesáhlo hip-hop. Umožnilo vznik nových stylů. Změnilo podstatu komponování. Žádná jiná technika neměla v posledních čtyřiceti letech na hudbu větší vliv. Led Zeppelin, ale také Rolling Stones převzali to nejlepší od starých bluesmanů a postavili na tom svou muziku. Proč zavrhovat samplování? Některé nejprogresivnější nahrávky vznikly v kombinaci se samply staršího materiálu. Řada povedených písniček Björk, například „Dancer in the Dark“, vznikla pomocí samplování.(Česká televize)
Podobné tituly
O pořadu
Časosběrný osmidílný dokumentární cyklus je sondou za kulisy nahrávání hudby, která nás obklopuje původně z gramofonových desek, pak z rádia, televize, z magnetofonových kazet, z walkmanů, potom z kompaktních disků, z formátu MP3 a brzy nato z internetu. Postupně přiblíží roli producenta, vysvětlí základní rytmus nebo se podívá na to, jakou roli sehrál pro vývoj hudby vynález elektřiny.(Česká televize)