Letecké katastrofy

Letecké katastrofy

S18E01 - Šrouby a matice

5.3. 02:15
National Geographic
45 minut
2019
Katastrofický / Dokumentární / Drama / Historický

16. února 2000. Z letiště Mather v kalifornském Sacramentu vzlétl třicet let starý nákladní letoun DC-8 směřující do Daytonu v Ohiu. Sotva se však příďové kolo odpoutalo od země, letadlo začalo stoupat pod mnohem vyšším úhlem, než by mělo... Po prudkém vzletu rychle následoval neúmyslný náklon doleva. Zatímco se posádka snažila nouzově přistát, letoun měl neustále tendenci stoupat. Ochromený stroj byl na dohled od ranveje, když se zřítil na vrakoviště aut kilometr a půl od letiště. Všichni tři členové posádky při havárii zemřeli. Rozsáhlý požár a množství autodílů silně komplikovaly identifikaci trosek. Vyšetřovatelé oblast systematicky prohledali a brzy objevili černé skříňky. Řídící letového provozu jim sdělil, že posádka letu č. 17 hned po vzletu hlásila problém s těžištěm. Nesprávné rozložení nákladu však bylo brzy vyloučeno. Federální letecký úřad v minulosti obdržel několik stížností pilotů společnosti Emery, kteří vyjadřovali znepokojení nad způsobem, jakým se v aeroliniích zajišťuje náklad. Vyšetřovatelé proto potřebovali zjistit, jestli při vzletu nedošlo k posunu nákladních kontejnerů. Navzdory ujištění pracovníků nakládky v Sacramentu potřebovali důkazy, že byl náklad řádně připevněn. Analýza upevňovacích prvků prokázala, že tragédii nezpůsobily problémy v nákladovém prostoru. Zvukový záznam z kokpitu naznačil možné potíže s výškovým kormidlem. Srovnání letových dat s případy jiných nehod umožnilo vyšetřovatelům definitivně vyloučit posunutí nákladu. Zaměřili se proto na výškovku. Údaje ze zapisovače jasně ukazovaly na poruchu pravé klapky výškového kormidla... (Česká televize)

Více informací
Dostupné za 3 dny
S01E04

Když dojde palivo

23.5. 15:50, Prima Zoom, 70 minut

Když dojde palivo

24. augusta 2001 piloti transatlantického letu 236 nad Atlantickým oceánom s hrôzou zistili, že letia doslova na benzínové výpary. Záhadným spôsobom sa minuli všetky pohonné hmoty, a tak lietadlo muselo pristáť na najbližšej námornej základni na Azorských ostrovoch. Pri vyšetrovaní vyšlo najavo, že nedostatok paliva spôsobila nesprávna údržba lietadla. V hydraulike chýbal olej, čo zničilo palivové potrubie. (TV JOJ)

S01E05

Smrt v Tichém oceánu

16.5. 15:53, Prima Zoom, 66 minut

Smrt v Tichém oceánu

Piloti amerického MD 83 letícího z Mexika do Spojených států začali mít krátce po startu potíže s řízením. Pokoušeli se problém vyřešit sami, ale netušili, že letadlo s osmdesáti osmi lidmi na palubě už zachránit nelze...31. ledna ve 14.30 odstartovala pravidelná linka společnosti Alaska Airlines z letiště Puerto Vallarta a mířila do San Franciska a Seattlu. Let číslo 261 převážel 83 cestujících a 5 členů posádky. Letoun McDonnel Douglas MD-83 z úspěšné řady letounů s motory umístěnými vzadu řídil kapitán Ted Thomson spolu s druhým důstojníkem Billem Tanskym. Oba měli nalétáno tisíce hodin. Nedlouho po vzletu zaznamenala posádka obtíže, hlavní stabilizátor byl nehybný. Stabilizátor u stroje typu MD-83 je dvanáct metrů široká vodorovná plocha v přední části ocasu. Spolu s výškovým kormidlem slouží k udržování podélné stability. Piloti si mysleli, že zaseknutí stabilizátoru bylo způsobeno chybou v elektrických motorech, a věřili, že dle manuálu a standardních postupů závadu odstraní. Proto se nerozhodli vrátit se zpět na mexické letiště. Zaseklý stabilizátor tlačil stroj k zemi, piloti se jej snažili opakovaně rozhýbat spínači, kterými se posouvá. Dalším krokem, který učinili, bylo vypnutí autopilota. Stroj pak řídili už jen ručně. S velkými obtížemi se jim nakonec podařilo zvednout příď. Tou dobou se rozhodli kontaktovat oddělení údržby společnosti a žádali o radu, neboť v palubním deníku ani jinde nenašli žádný záznam o ohlášení nějaké závady letounu a požádali o odklonění letu do Los Angeles i přesto, že jim to zpočátku dispečer koordinující pohyb letadel společnosti kvůli zdržení rozmlouval. Jak se letoun přibližoval k LA situace se zhoršovala a piloti se začali obávat, zda dokážou se strojem bezpečně dosednout. Ani další úsilí o uvolnění ocasní plochy, které posádka vynaložila, se nesetkalo s úspěchem. Pilotům se poté, co stroj střemhlav se řítící k zemi vyrovnali, jen stěží dařilo udržovat letovou hladinu. Poškozený stabilizátor je stále tlačil dolů. Jako protiváhu působení stabilizátoru využila posádka výšková kormidla – pohyblivé plochy v zadní části ocasu přímo spojené s řídící pákou. Letoun byl v tu chvíli odkázán doslova na sílu paží mužů v kokpitu. Těm již začínalo být zřejmé, že se nejedná o poruchu elektroinstalace, ale že se muselo něco vzpříčit. Otázka tak zněla, zda se to může ještě zhoršit. Kapitán nakonec požádal řídící věž v LA, aby byli navedeni na přistání přes oceán. Přestože věřil v hladké přistání, nechtěl, aby v případě toho nejhoršího scénáře ohrozil ještě lidi na zemi. Vyděšené cestující, kteří se vyrovnávali s neustálými propady a lety střemhlav dolů, se snažil uklidnit přistáním v LA, které dle jeho slov mělo proběhnout do dvaceti minut. V 16.15 se spolu s druhým důstojníkem na něj připravoval. Když se pokusili zpomalit na přistávací rychlost, v zádi letounu něco prasklo a letadlo se řítilo z výšky 5000 m dolů…(Česká televize)

Podobné tituly

Poslední Hitlerův útok
Tajemství v ledu
Pohledy do historie
Vikingové: Vzestup a pád
Vetřelci dávnověku
Hledání ztraceného času
Hitlerovy tajné mise
Nekončící povely

O pořadu

česky, anglicky, maďarsky
2019
Katastrofický / Dokumentární / Drama / Historický

Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky. Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.Seznam dílů:1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)3. Když dojde palivo (Flying on Empty)4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine)(oficiální text distributora)

Tvůrci

Tim Wolochatiuk, Corey Shurge

Hrají

Jonathan Aris, Judah Katz, Adam Langton, Dwight Ireland