
Letecké katastrofy
S22E04 - Double Trouble
Na letišti v Lucemburku se 31. března 1992 ke vzletu připravoval let Trans–Air 671. Kapitán Ingemar Berglund byl nadmíru zkušený švédský pilot, Boeing 707 řídil více než deset let. Kapitán sloužil v armádě a v civilu většinou létal s nákladními letadly, měl zkušenosti s provozem v Africe a Evropě. Znal trasy a byl vynikající pilot. Ani druhý pilot Martin Emery nebyl žádný nováček, pracoval jako instruktor a řídící letového provozu. Boeing 707 byl letoun dlouhého doletu poháněný čtyřmi motory Pratt & Whitney. Byl to velmi silný a spolehlivý stroj, dokázal uvézt čtyřicet až padesát tun nákladu. Pilotům asistoval palubní inženýr Terry Boone. Boeing 707 nebyl příliš vybavený co do automatiky, u bočního panelu za piloty proto seděl palubní inženýr a ovládal jednotlivé systémy ručně. Mezi těmi, co létali na sedmsetsedmičce, patřil k nejlepším na světě. Toho dne je čekal sedmihodinový let z Lucemburku do Kana v Nigérii. Let 671 provozovala nově zřízená nigerijská společnost Trans–Air Limited, jejich klientem byly Kabo Air Cargo. Společnost vznikla jen pár týdnů před nehodou, zajišťovala výhradně přepravu zařízení pro ropná pole v Nigérii. Let Kabo 671 se ustálil ve výšce 8800 metrů. Letadlem cestovali také manažer přepravy a technik údržby. Nad Alpami se zhoršilo počasí, oblačnost sahala prakticky až do výšky deseti kilometrů. Letounem otřásaly turbulence. Po hodině letu, právě když dosáhli hladiny deseti tisíc metrů, se ozvala ohromná rána, po které téměř okamžitě následovala další. Letadlo se silně naklonilo doprava, kapitán s vypětím všech sil stroj vyrovnal. (Česká televize)
Více informacíEpizody
Rozhodující okamžik
15. dubna 2002. Necelé dvě hodiny po odletu z Pekingu se let společnosti Air China 129 blížil k mezinárodním letišti Kimhe v jihokorejském Pusanu. Během sestupu v mírném dešti a mlze procházeli piloti kontrolní seznam před přistáním. Jakmile měli letiště v dohledu, nalétli okruh, aby se srovnali s dráhou. Vizuální přiblížení ke Kimhe vyžaduje přesné načasování jednotlivých zatáček. Situaci však zkomplikovala náhlá změna počasí. Dispečer na věži se snažil sledovat letadlo v houstnoucích mracích. V kokpitu zavládla panika. Piloti si uvědomili, že letí zcela mimo kurs. Krátce nato narazil Boeing 767 do horského úbočí několik kilometrů od letiště...(Česká televize)
Smrtící jiskra
17. července 1996. Z Kennedyho letiště v New Yorku vzlétl let TWA 800 mířící do Paříže. O dvanáct minut později jím otřásla mohutná exploze. Příď se odlomila a ve spirále se řítila k oceánu. Zbytek letadla pohlcen plameny ještě několik set metrů stoupal a pak rovněž dopadl do moře. Hladinu v blízkosti Long Islandu pokryly hořící trosky. Do oblasti byla vyslána záchranná letadla. Lodě začaly na břeh přivážet těla obětí. Zemřelo všech 230 osob na palubě...(Česká televize)
Poslední zatáčka
26. září 1997. Let společnosti Garuda Indonesia číslo 152 směřoval z Jakarty do Medanu na indonéském ostrově Sumatra. Rozsáhlé lesní požáry způsobily, že Airbus A-300 prolétal hustými mračny dýmu. Když bylo letadlo vzdáleno deset minut od letiště, začal řídící letového provozu posádku navádět na jedinou přistávací dráhu. Letadlo klesající dýmem náhle narazilo do vrcholků stromů a zřítilo se do džungle 24 kilometrů od ranveje. K množství policistů a místních obyvatel se na místě nehody brzy připojili vyšetřovatelé. Zahynulo všech 234 osob na palubě...(Česká televize)
Smrtící iluze
2. července 1994. Let USAir 1016 z Columbie v Jižní Karolině se blížil k Charlotte v Severní Karolíně. Posádka před sebou spatřila dešťovou oblačnost, kterou vzápětí potvrdil i radar. Řídící provozu slíbil, že je navede mimo ni. Přesto letadlo náhle pohltil hustý liják znemožňující výhled z kokpitu. Krátce před dosednutím se posádka rozhodla přistání přerušit a provést průlet. V tu chvíli začalo letadlo prudce ztrácet výšku. Zvýšení tahu nepomohlo. Letoun narazil do země a rozlomil se. Oba piloti a kabinový personál přežili, zahynulo však 37 z 52 cestujících...(Česká televize)

Tragické klesání
Tragické klesání
Pořad se pokouší odhalit pravdu o nejznámějších leteckých neštěstích. Přináší očitá svědectví a rozhovory s vyšetřovateli, a na tomto základě sestavuje detailní zprávu o tom, co vlastně ke katastrofě vedlo.

Kritické hovory
Kritické hovory
Pořad se pokouší odhalit pravdu o nejznámějších leteckých neštěstích. Přináší očitá svědectví a rozhovory s vyšetřovateli, a na tomto základě sestavuje detailní zprávu o tom, co vlastně ke katastrofě vedlo.

Zimní smrt
Zimní smrt
Pořad se pokouší odhalit pravdu o nejznámějších leteckých neštěstích. Přináší očitá svědectví a rozhovory s vyšetřovateli, a na tomto základě sestavuje detailní zprávu o tom, co vlastně ke katastrofě vedlo.
Podobné tituly
O pořadu
Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky. Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.Seznam dílů:1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)3. Když dojde palivo (Flying on Empty)4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine)(oficiální text distributora)