Air Crash Investigations

Air Crash Investigations

S23E10 - Mystery over the Mediterranean

20.12. 18:00
National Geographic
60 minutes
2023
Disaster / Documentary / Drama / Historic

19. května 2016. 11 200 metrů nad Řeckem brázdil noční nebe let do Káhiry. Letu velel Mohamed Šakírn, na kontě měl šest tisíc letových hodin a právě se stal kapitánem. Druhý pilot Mohamed Asam měl nalétáno 2700 hodin a také on měl velké ambice, být pilotem v Egyptě patří k nejprestižnějším zaměstnáním v severní Africe. Řídili letoun egyptského národního dopravce, společnosti EgyptAir. Ta patří mezi nejlepší aerolinie v Africe a zároveň jsou jedny z nejstarších ve světě. Let 804 směřující z Paříže do Káhiry byl na cestě už dvě a půl hodiny. Piloti řídili Airbus A320, který patří k moderním letadlům, kde je pohyb řídicích ploch ovládán elektricky a je známo svou mimořádnou spolehlivostí. Na palubě bylo 56 cestujících z různých zemí – Egypťané, Francouzi, Britové a Kanaďané. Pětice letušek měla klidnější noc než obvykle, let byl plný pouze z poloviny. Kapitán informoval řízení provozu o průběhu letu, Airbus prolétal vzdušným prostorem, který řídili řečtí dispečeři. Let 804 opouštěl řecký vzdušný prostor a dispečer ho předal egyptskému řízení provozu. Piloti však pokyn nepotvrdili. (Česká televize)

More information
Available in 2 days
S01E04

Flying on Empty

23.5. 15:50, Prima Zoom, 70 minutes

Flying on Empty

24. augusta 2001 piloti transatlantického letu 236 nad Atlantickým oceánom s hrôzou zistili, že letia doslova na benzínové výpary. Záhadným spôsobom sa minuli všetky pohonné hmoty, a tak lietadlo muselo pristáť na najbližšej námornej základni na Azorských ostrovoch. Pri vyšetrovaní vyšlo najavo, že nedostatok paliva spôsobila nesprávna údržba lietadla. V hydraulike chýbal olej, čo zničilo palivové potrubie. (TV JOJ)

S01E05

Cutting Corners

16.5. 15:53, Prima Zoom, 66 minutes

Cutting Corners

Piloti amerického MD 83 letícího z Mexika do Spojených států začali mít krátce po startu potíže s řízením. Pokoušeli se problém vyřešit sami, ale netušili, že letadlo s osmdesáti osmi lidmi na palubě už zachránit nelze...31. ledna ve 14.30 odstartovala pravidelná linka společnosti Alaska Airlines z letiště Puerto Vallarta a mířila do San Franciska a Seattlu. Let číslo 261 převážel 83 cestujících a 5 členů posádky. Letoun McDonnel Douglas MD-83 z úspěšné řady letounů s motory umístěnými vzadu řídil kapitán Ted Thomson spolu s druhým důstojníkem Billem Tanskym. Oba měli nalétáno tisíce hodin. Nedlouho po vzletu zaznamenala posádka obtíže, hlavní stabilizátor byl nehybný. Stabilizátor u stroje typu MD-83 je dvanáct metrů široká vodorovná plocha v přední části ocasu. Spolu s výškovým kormidlem slouží k udržování podélné stability. Piloti si mysleli, že zaseknutí stabilizátoru bylo způsobeno chybou v elektrických motorech, a věřili, že dle manuálu a standardních postupů závadu odstraní. Proto se nerozhodli vrátit se zpět na mexické letiště. Zaseklý stabilizátor tlačil stroj k zemi, piloti se jej snažili opakovaně rozhýbat spínači, kterými se posouvá. Dalším krokem, který učinili, bylo vypnutí autopilota. Stroj pak řídili už jen ručně. S velkými obtížemi se jim nakonec podařilo zvednout příď. Tou dobou se rozhodli kontaktovat oddělení údržby společnosti a žádali o radu, neboť v palubním deníku ani jinde nenašli žádný záznam o ohlášení nějaké závady letounu a požádali o odklonění letu do Los Angeles i přesto, že jim to zpočátku dispečer koordinující pohyb letadel společnosti kvůli zdržení rozmlouval. Jak se letoun přibližoval k LA situace se zhoršovala a piloti se začali obávat, zda dokážou se strojem bezpečně dosednout. Ani další úsilí o uvolnění ocasní plochy, které posádka vynaložila, se nesetkalo s úspěchem. Pilotům se poté, co stroj střemhlav se řítící k zemi vyrovnali, jen stěží dařilo udržovat letovou hladinu. Poškozený stabilizátor je stále tlačil dolů. Jako protiváhu působení stabilizátoru využila posádka výšková kormidla – pohyblivé plochy v zadní části ocasu přímo spojené s řídící pákou. Letoun byl v tu chvíli odkázán doslova na sílu paží mužů v kokpitu. Těm již začínalo být zřejmé, že se nejedná o poruchu elektroinstalace, ale že se muselo něco vzpříčit. Otázka tak zněla, zda se to může ještě zhoršit. Kapitán nakonec požádal řídící věž v LA, aby byli navedeni na přistání přes oceán. Přestože věřil v hladké přistání, nechtěl, aby v případě toho nejhoršího scénáře ohrozil ještě lidi na zemi. Vyděšené cestující, kteří se vyrovnávali s neustálými propady a lety střemhlav dolů, se snažil uklidnit přistáním v LA, které dle jeho slov mělo proběhnout do dvaceti minut. V 16.15 se spolu s druhým důstojníkem na něj připravoval. Když se pokusili zpomalit na přistávací rychlost, v zádi letounu něco prasklo a letadlo se řítilo z výšky 5000 m dolů…(Česká televize)

Similar shows

History 360''
WWII: Secrets from Above
History's Greatest Mysteries
The Abyss: Rise and Fall of the Nazis
Ancient Aliens
Hitler: The Lost Tapes of the Third Reich
Construction Fails
Hitler's Last Stand

About show

Czech, English, Hungarian
2023
Disaster / Documentary / Drama / Historic

Major real-life air disasters are depicted in this series. Each episode features a detailed dramatized reconstruction of the incident based on cockpit voice recorders and air traffic control transcripts, as well as eyewitnesses recounts and interviews with aviation experts.

Creators

P.J. Naworynski

Cast

Jonathan Aris, Samy Osman, Karine Ricard, Florian François