Letecké katastrofy

Letecké katastrofy

S18E08 - Klamné zdání

14.8. 06:00
National Geographic
60 minutos
2019
Catástrofes / Documental / Drama / Historia

14. října 1990. Let Alitalia 404 z Milána do Curychu byl ve fázi závěrečného přiblížení ke klotenskému letišti. Piloti neviděli přistávací dráhu, ale navigační přístroje jim ukazovaly, že sledují správný signál z letiště... Posádka potřebovala pouze zachytit radiomaják označovaný jako vnější návěstidlo. Někde se však stala fatální chyba. Letadlo náhle narazilo do korun stromů, převrátilo se a dopadlo na zalesněné úbočí hory necelých deset kilometrů od přistávací dráhy. Hasiči přispěchali na místo nehody. Tam zjistili, že letoun v lese zanechal 300 metrů dlouhou jizvu a následný požár pohltil většinu vraku. Všech 46 osob na palubě zahynulo. Když vyšetřovatelé ze švýcarského Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) prověřili radarový záznam, všimli si, že let 404 letěl déle než pět minut příliš nízko. Správná sestupová rovina by ho postupně dovedla až na práh ranveje. Letadlo letělo téměř paralelně s ní, ovšem víc než o 300 metrů níž. Dispečer připustil, že si toho nevšiml, a vysvětlil, že varovný systém minimální výšky na letišti dosud nebyl instalován. Kvůli obavám z vážné závady byl okamžitě vypnut přístrojový přistávací systém (ILS). Komplexní zkoušky však prokázaly, že navádění na dráhu funguje bez problémů. Žádné stopy neposkytly ani osobní záznamy pilotů. Oba byli zkušení a trasu už několikrát absolvovali. Nic neodhalil ani zapisovač letových údajů (FDR), podle kterého bylo letadlo mechanicky v pořádku. Protože šlo o stroj americké výroby, k vyšetřování se připojil pracovník NTSB. Kokpit letu 404 byl vybavený zastaralým bubínkovým výškoměrem, u kterého se dá snadno udělat chyba v odečtu. Vyšetřovatelé však neměli jak zjistit, jestli se to opravdu stalo. Zvukový záznam z pilotní kabiny měl velmi slabou kvalitu, ale transkript vyčištěné nahrávky přinesl nečekaná odhalení: Posádka se domnívala, že „je na paprsku“, ačkoliv letěla výrazně pod sestupovou rovinou. Systém signalizace blízkosti země (GPWS) posádku před blížící se kolizí nevaroval. Druhý pilot oznámil průlet, ale kapitán jeho povel odvolal. Během zkoumání trosek prohlédli vyšetřovatelé dva přístroje z kokpitu a učinili znepokojivý objev. Kapitán ohlásil zachycení, protože mu jeho přístroje ukazovaly, že je na sestupové rovině, ačkoliv letěli o víc než 300 metrů pod ní. Bylo třeba zjistit, jak mohly klíčové přístroje ukazovat nesprávné hodnoty. S pomocí techniků společnosti Alitalia byl prozkoumán zdroj těchto informací – navigační přijímač č. 1. Zařízení nejevilo žádné známky poruchy, ale objevilo se podezření, že uvnitř došlo ke zkratu. Poškozenou jednotku nebylo možné vyzkoušet... (Česká televize)

más información
S23E01

Smrtící vtipkování

14.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Smrtící vtipkování

Keď sa 19. októbra 2004 mraky rozplynuli, na oblohe nad Missouri sa objavil Jetstream 32 a približoval k regionálnemu letisku Kirksville. Dvojmotorové turbovrtuľové lietadlo, ktoré obsluhovalo let 59-66 spoločnosti Corporate Airlines, sa však dotklo skupiny stromov a nakoniec začalo horieť  - len kilometer od pristávacej dráhy. Z 15 ľudí na palube zahynulo 13 vrátane dvoch pilotov. Vyšetrovatelia dokážu vylúčiť mechanickú poruchu stroja, ale narazia na rozhovor z pilotnej kabíny, pôvodne klasifikovaný ako náhodný, ktorý by mohol vniesť svetlo do tejto nevysvetliteľnej katastrofy. Ako sa ukáže, neprofesionálne správanie posádky je nielen nebezpečné, ale môže mať aj smrteľné následky. (TV JOJ)

S23E02

Spletené signály

15.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Spletené signály

8. februára 1989 let Independent Air 1851 narazil do hory Pico Alto, keď sa približoval k letisku Santa Maria na Azorských ostrovoch, pričom zahynulo všetkých 144 pasažierov. Čo sa stalo v komunikácii medzi pilotmi a letovou prevádzkou? (Arsenal83)

S23E03

Slabé místo

16.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Slabé místo

S23E04

Jedním stiskem

17.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Jedním stiskem

S23E05

Zvládnutá krize

18.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Zvládnutá krize

Disponible en 2 días
S23E06

Prasklé sklo

21.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Prasklé sklo

Disponible en 3 días
S23E07

Silvestrovská tragédie

22.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Silvestrovská tragédie

Na Silvestra 2017 nastúpi britský miliardár s rodinou do hydroplánu, ktorý ich odvezie z odľahlého domu do austrálskej metropoly Sydney. O niekoľko hodín sa tam má začať tradičný silvestrovský ohňostroj. Rodina obchodníka Richarda Cousinsa sa ho však nedočká. Krátko po štarte jednomotorové lietadlo vybočí z kurzu a zrúti sa do Jeruzalemského zálivu pri Cowan Creek na severnom okraji Sydney, asi 25 míľ od centra mesta. Všetci šiesti cestujúci zahynú. Vyšetrovatelia pátrajú, čo zapríčinilo túto silvestrovskú tragédiu. Spočiatku nie je jasné, ako k tragédii prišlo. Úrady vyzývajú očitých svedkov, aby ich kontaktovali a podali výpoveď. Nakoniec vyšetrovatelia zistia fatálnu chybu údržby. (TV JOJ)

Disponible en 4 días
S23E08

Riskantní plán

23.10. 10:00, National Geographic, 60 minutos

Riskantní plán

Disponible en 2 días
S23E09

Havárie nákladního letadla

20.10. 13:00, National Geographic, 60 minutos

Havárie nákladního letadla

23. februára 2019 piloti nákladného letu 3591 spoločnosti Atlas Air zúfalo bojujú o záchranu svojho lietadla, ktoré sa zrúti do močaristých vôd Trinity Bay neďaleko Houstonu v Texase. Pri priblížení k medzinárodnému letisku v Houstone sa nákladné lietadlo spoločnosti Amazon zrúti do močarísk spočiatku nevysvetliteľným spôsobom. Zábery z bezpečnostných kamier a trosky lietadla potvrdzujú náraz vo vysokej rýchlosti. Napriek dôkladnému vyšetrovaniu však vyšetrovatelia nedokážu nájsť žiadne dôkazy o mechanickom probléme. Namiesto toho sa čoraz viac objavuje možnosť ľudskej chyby. V životopise pilota sú totiž dobre zdokumentované náznaky, že už predtým bol označený za nekvalifikovaného. Ako mohla byť letecká spoločnosť tak oklamaná? (TV JOJ)

Eventos similares

Druhá světová válka: Peklo v hlubinách
Výroba potravin
Segundos catastróficos
Nacistické megastavby
Drenando El Océano
Vltava, naše řeka
Největší záhady historie

Sobre el evento

checo, inglés, húngaro
2019
Catástrofes / Documental / Drama / Historia

Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky. Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.Seznam dílů:1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)3. Když dojde palivo (Flying on Empty)4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine)(oficiální text distributora)

Reparto

Jim Annan, Jonathan Aris, Daniel Roberts