Letecké katastrofy

Letecké katastrofy

S18E08 - Klamné zdání

12.4. 11:00
National Geographic
60 minut
2019
Katastrofický / Dokumentární / Drama / Historický

14. října 1990. Let Alitalia 404 z Milána do Curychu byl ve fázi závěrečného přiblížení ke klotenskému letišti. Piloti neviděli přistávací dráhu, ale navigační přístroje jim ukazovaly, že sledují správný signál z letiště... Posádka potřebovala pouze zachytit radiomaják označovaný jako vnější návěstidlo. Někde se však stala fatální chyba. Letadlo náhle narazilo do korun stromů, převrátilo se a dopadlo na zalesněné úbočí hory necelých deset kilometrů od přistávací dráhy. Hasiči přispěchali na místo nehody. Tam zjistili, že letoun v lese zanechal 300 metrů dlouhou jizvu a následný požár pohltil většinu vraku. Všech 46 osob na palubě zahynulo. Když vyšetřovatelé ze švýcarského Úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB) prověřili radarový záznam, všimli si, že let 404 letěl déle než pět minut příliš nízko. Správná sestupová rovina by ho postupně dovedla až na práh ranveje. Letadlo letělo téměř paralelně s ní, ovšem víc než o 300 metrů níž. Dispečer připustil, že si toho nevšiml, a vysvětlil, že varovný systém minimální výšky na letišti dosud nebyl instalován. Kvůli obavám z vážné závady byl okamžitě vypnut přístrojový přistávací systém (ILS). Komplexní zkoušky však prokázaly, že navádění na dráhu funguje bez problémů. Žádné stopy neposkytly ani osobní záznamy pilotů. Oba byli zkušení a trasu už několikrát absolvovali. Nic neodhalil ani zapisovač letových údajů (FDR), podle kterého bylo letadlo mechanicky v pořádku. Protože šlo o stroj americké výroby, k vyšetřování se připojil pracovník NTSB. Kokpit letu 404 byl vybavený zastaralým bubínkovým výškoměrem, u kterého se dá snadno udělat chyba v odečtu. Vyšetřovatelé však neměli jak zjistit, jestli se to opravdu stalo. Zvukový záznam z pilotní kabiny měl velmi slabou kvalitu, ale transkript vyčištěné nahrávky přinesl nečekaná odhalení: Posádka se domnívala, že „je na paprsku“, ačkoliv letěla výrazně pod sestupovou rovinou. Systém signalizace blízkosti země (GPWS) posádku před blížící se kolizí nevaroval. Druhý pilot oznámil průlet, ale kapitán jeho povel odvolal. Během zkoumání trosek prohlédli vyšetřovatelé dva přístroje z kokpitu a učinili znepokojivý objev. Kapitán ohlásil zachycení, protože mu jeho přístroje ukazovaly, že je na sestupové rovině, ačkoliv letěli o víc než 300 metrů pod ní. Bylo třeba zjistit, jak mohly klíčové přístroje ukazovat nesprávné hodnoty. S pomocí techniků společnosti Alitalia byl prozkoumán zdroj těchto informací – navigační přijímač č. 1. Zařízení nejevilo žádné známky poruchy, ale objevilo se podezření, že uvnitř došlo ke zkratu. Poškozenou jednotku nebylo možné vyzkoušet... (Česká televize)

Více informací
Dostupné za 2 dny
S17E01

Hněv, který se nevyplatil

20.5. 18:00, National Geographic, 60 minut

Hněv, který se nevyplatil

1. prosince 1993. Z Minneapolisu odstartoval let Northwest Airlink 5719 k hodinové cestě do Hibbingu v Minnesotě. Na cílovém letišti nebyla kontrolní věž, a proto si piloti během přiblížení museli sami rozsvítit světla na dráze. Posádka prováděla přípravy na přistání. Turbovrtulový letoun klesající oblačností a hustým sněžením narazil do vrcholků stromů a zřítil se na svahu kopce. Záchranáři jej objevili o hodinu později tři kilometry severozápadně od letiště. Všech 18 osob na palubě zahynulo...(Česká televize)

Dostupné za 3 dny
S17E02

Smrtící mýtus

21.5. 18:00, National Geographic, 60 minut

Smrtící mýtus

9. ledna 1997. Let Comair 3272 směřující ze Cincinnati do Detroitu se blížil ke svému cíli. Posádka na pokyn řízení letového provozu snížila rychlost, aby umožnila přistát blížícímu se Airbusu. Poté, co turbovrtulový letoun dokončil poslední zatáčku před letištěm, naklonil se prudce doleva. Piloti se snažili ovládnout řízení, ale letadlo přešlo do vývrtky a zřítilo se na pole necelých třicet kilometrů od ranveje. Na místo během několika minut dorazili záchranáři a zpravodajské štáby. Nikdo z 29 osob na palubě nepřežil...(Česká televize)

Dostupné za 4 dny
S17E03

Rozhodující okamžik

22.5. 18:00, National Geographic, 60 minut

Rozhodující okamžik

15. dubna 2002. Necelé dvě hodiny po odletu z Pekingu se let společnosti Air China 129 blížil k mezinárodním letišti Kimhe v jihokorejském Pusanu. Během sestupu v mírném dešti a mlze procházeli piloti kontrolní seznam před přistáním. Jakmile měli letiště v dohledu, nalétli okruh, aby se srovnali s dráhou. Vizuální přiblížení ke Kimhe vyžaduje přesné načasování jednotlivých zatáček. Situaci však zkomplikovala náhlá změna počasí. Dispečer na věži se snažil sledovat letadlo v houstnoucích mracích. V kokpitu zavládla panika. Piloti si uvědomili, že letí zcela mimo kurs. Krátce nato narazil Boeing 767 do horského úbočí několik kilometrů od letiště...(Česká televize)

Dostupné za 5 dnů
S17E04

Smrtící jiskra

23.5. 18:00, National Geographic, 60 minut

Smrtící jiskra

17. července 1996. Z Kennedyho letiště v New Yorku vzlétl let TWA 800 mířící do Paříže. O dvanáct minut později jím otřásla mohutná exploze. Příď se odlomila a ve spirále se řítila k oceánu. Zbytek letadla pohlcen plameny ještě několik set metrů stoupal a pak rovněž dopadl do moře. Hladinu v blízkosti Long Islandu pokryly hořící trosky. Do oblasti byla vyslána záchranná letadla. Lodě začaly na břeh přivážet těla obětí. Zemřelo všech 230 osob na palubě...(Česká televize)

Dostupné za 6 dnů
S17E05

Poslední zatáčka

24.5. 18:00, National Geographic, 60 minut

Poslední zatáčka

26. září 1997. Let společnosti Garuda Indonesia číslo 152 směřoval z Jakarty do Medanu na indonéském ostrově Sumatra. Rozsáhlé lesní požáry způsobily, že Airbus A-300 prolétal hustými mračny dýmu. Když bylo letadlo vzdáleno deset minut od letiště, začal řídící letového provozu posádku navádět na jedinou přistávací dráhu. Letadlo klesající dýmem náhle narazilo do vrcholků stromů a zřítilo se do džungle 24 kilometrů od ranveje. K množství policistů a místních obyvatel se na místě nehody brzy připojili vyšetřovatelé. Zahynulo všech 234 osob na palubě...(Česká televize)

Podobné tituly

Výroba potravin
Vyšetřování leteckých neštěstí: Zvláštní vydání

O pořadu

česky, anglicky, maďarsky
2019
Katastrofický / Dokumentární / Drama / Historický

Letecká doprava je nejbezpečnějším způsobem přepravování osob i zboží po celé naší planetě. Každou minutu jsou ve vzduchu tisíce strojů letících všemi možnými směry. Většina z nich dosáhne bez problémů svého cíle. Jsou ale okamžiky, kdy se posádky a cestující dostanou do situace, jež může skončit tragicky. Námětem šestidílného kanadského cyklu dokumentárních rekonstrukcí jsou události, které se na kratší či delší dobu staly středem pozornosti sdělovacích prostředků. Autoři rekonstruují průběhy známých leteckých nehod prostřednictvím obrazových a zvukových archivních materiálů, výpovědí svědků, pozůstalých, leteckých odborníků a vyšetřovatelů. Svou důležitou roli má také počítačová animace, jež evokuje to, co snad mohli jen tušit dispečeři u svých radarů, a to, co v několika posledních sekundách svého života viděli muži v pilotních kabinách. Charakteristickou součástí cyklu jsou pak hrané scény, které vypovídají o tom, k čemu všemu během letu došlo a jak se s mimořádnými situacemi vyrovnávali lidé za řídícími pákami, jejich neviditelní partneři ve střediscích letového provozu a konečně i pasažéři, jež svůj osud vložili do jejich rukou.Seznam dílů:1. Když na palubě vypukne požár (Fire on Board)2. Když se za letu otevřou dveře (Unlocking Disaster)3. Když dojde palivo (Flying on Empty)4. Když nefungují přístroje (Flying Blind)5. Když je nebe příliš těsné (Deadly Crossroads)6. Když na palubu vstoupí teroristé (The Killing Machine)(oficiální text distributora)

Hrají

Jim Annan, Jonathan Aris, Daniel Roberts