Fantastické inženýrství

Fantastické inženýrství

S02E06 - World's Biggest Cruise Ship

3.9. 12:05
Spektrum
65 minut
2016
Dokumentární / Historický

Jedna z největších výletních lodí v historii má šest motorů s celkovým výkonem rovným výkonu dvanácti set silničních vozů... Rok 2009 se zapsal do historie spuštěním dosud největší třídy osobních lodí na vodu. Třída výletních lodí Oasis společnosti Royal Caribbean posunula námořní inženýrství na nebývalou úroveň. Jak vypadala ve francouzských loděnicích stavba třetího plavidla této třídy, které po svém dokončení má být největší svého druhu na světě? Bude to delší, širší a těžší loď než jakákoli jiná osobní loď, která byla do té doby postavena. Pro ředitele projektu Petteriho Kesa je to technicky nesmírně těžký úkol. Množství použitých technologií i konstrukční řešení této lodi jsou skutečně mimořádné, jednoduše ohromující. Nic podobného třídě lodí Oasis ještě nikdy nebylo postaveno. Komplexnost řešení je vpravdě ohromující. Harmony of Seas je delší než tři fotbalová hřiště, vyšší než čtrnáct dvoupatrových autobusů a její výtlak činí neuvěřitelných sto dvacet tisíc tun. (Česká televize)

Více informací
Nahrát
Nahrávat seriál
S02E01

Kosmická loď Orion

27.8. 12:05, Spektrum, 60 minut

Kosmická loď Orion

Nejodvážnější kosmická loď v historii, která byla sestrojena, aby dopravila lidstvo dál, než se kdy dostalo... Více než padesát let patří americký Národní úřad pro letectví a vesmír ke světovým lídrům pilotovaných letů do vesmíru. Od průkopnických letů programu Apollo na Měsíc, až po famózní technologii Mezinárodní vesmírné stanice ISS se inženýři z NASA snaží neustále o inovace. Nyní ale NASA připravuje nový projekt, který má mimořádný cíl. Let člověka na Mars. Aby to ale bylo možné, budou muset vědci a inženýři uvažovat ve velkém, protože se pokoušejí vytvořit nejpokročilejší kosmickou loď, jaká kdy byla vyrobena. Orion je obří technické dílo. Na jeho úspěchu velmi intenzivně pracují tisíce lidí. Centrálním stupněm této revoluční kosmické lodi bude modul pro posádku. S průměrem pět metrů bude největším modulem pro posádku, jaký kdy NASA postavila. Vejdou se do něj až čtyři astronauti. Jakmile se Orion dostane do vesmíru, jeho zdroj elektrické energie bude umístěn v supermoderním servisním modulu vybaveném pohonnými systémy a systémy udržujícími podmínky pro život. A také čtyřmi solárními panely s rozpětím devatenáct metrů napříč, které mění energii ze slunečního záření na elektrickou energii. To vše umožňuje, aby Orion dolétl dál než jakékoli průzkumné plavidlo v historii. (Česká televize)

S02E02

Viadukt Millau

28.8. 12:05, Spektrum, 60 minut

Viadukt Millau

Nejvyšší most na Zemi, který se klene přes jednu z nejhlubších roklí a představuje historický průkopnický projekt, který z nemožného učinil možné... V jižním cípu Francouzského středohoří se nachází poklidné středověké městečko Millau. Jenomže po celá desetiletí se během léta jeho klidná atmosféra jako mávnutím proutku vytrácela. Millau leží přímo na nejrychlejší a nejrušnější dopravní trase mezi Paříží a pobřežím Středozemního moře, což zde v období dovolených působilo neuvěřitelné dopravní zácpy. Millau není vůbec přizpůsobeno dálničnímu provozu. Když tudy v červenci projížděli turisté vracející se z dovolených a další pak v srpnu, stávalo se, že průjezd městečkem trval až tři hodiny. Nalezení řešení této situace se stalo pro inženýra Michela Virlogeux životní výzvou. K tomu, aby provedl obchvat města a odblokoval tuto životně důležitou trasu přes Evropu, musel dokázat to, co se dříve zdálo být nemožné. Vést silnici přes široké údolí řeky Tarn. Prvním obtížným krokem bylo vybrat, kde vlastně údolí překročit, protože náhorní plošina se nachází téměř tři sta metrů nade dnem údolí. V té době se o tom intenzivně debatovalo a analyzovaly se jednotlivé alternativy. Nakonec padlo rozhodnutí, že cesta povede v oblacích přímo přes údolí. Aby se stavbařům tento herkulovský úkol povedl, museli vytvořit mistrovské dílo, viadukt Millau. Přes dva a půl kilometru dlouhý a až tři sta čtyřicet tři metrů vysoký viadukt je nejvyšším mostem na světě. Ze dna údolí řeky Tarn se tyčí pouze sedm štíhlých betonových pilířů, které podpírají třicet šest tisíc tun těžkou aerodynamickou ocelovou mostovku, která je odvážně držena na místě jedinou řadou sto padesáti čtyř supersilných závěsných lan. Tento nádherný most v oblacích, který byl dokončen v roce dva tisíce čtyři, posunul hranice možností moderní architektury a inženýrského stavitelství. (Česká televize)

S02E03

Stadion AT&T

29.8. 12:05, Spektrum, 60 minut

Stadion AT&T

Sportovní svatostánek rekordních rozměrů, který pozdvihl inženýrské stavitelství na zcela novou úroveň... V roce 2009 potřeboval jeden z nejúspěšnějších týmů v dějinách americké Národní fotbalové ligy nový stadion, protože ten starý už mu byl malý. Když se Dallas Cowboys stěhovali do Arlingtonu v Texasu, chtěli mít mimořádnou stavbu. Od samého počátku bylo v plánu postavit nekrásnější stadion svého druhu na světě. Při tak vysokých aspiracích stál architekt Brian Trubey před nejtěžším úkolem své kariéry, technická část projektu byla zvlášť složitým problémem. Stadion měří na délku téměř čtyři sta metrů a vejde se do něj sto pět tisíc diváků. Jeho celkový objem dosahuje tří milionů metrů krychlových. Na každém konci jsou největší posuvné skleněné dveře na světě, přičemž kostru stavby tvoří dva největší samonosné oblouky v budově na Zemi. Drží supermoderní střechu, kterou lze roztahovat a zatahovat. Stadion za miliardu dvě stě milionů dolarů byl zamýšlen nejen jako obří fotbalový stánek. (Česká televize)

S02E04

Přehrada Tři soutěsky

30.8. 12:05, Spektrum, 60 minut

Přehrada Tři soutěsky

Čína je největším výrobcem na světě. A očekává se, že brzy se stane největší ekonomikou jednotlivého státu na světě. Ale překotný vývoj s sebou přináší i velké problémy, Čína je zemí s neukojitelnou potřebou energie. Inženýrka Yewande Akinolaová, která trvale žije v Šanghaji, to každý den zažívá na vlastní kůži. Když žijete v centru Šanghaje, vidíte na první pohled, kolik energie se tu spotřebuje každý den. Jen v tomto jediném městě vzrostl počet obyvatel nad dvacet pět milionů, a to je taky důvod, proč země potřebuje stále více energie. Stávající čínské elektrárny spalují tolik uhlí jako celý zbytek světa dohromady. Ale fosilní zdroje nejsou nekonečné, a proto čínští inženýři museli řešit zdánlivě neřešitelný problém. Jak dodávat dostatek energie a uchovat čínský sen o rozvoji. Jevande se jede podívat, jak Číňané hledají řešení v krajině. Čína má největší potenciál na světě, pokud jde o energii získávanou z vody. V Číně je dvacet tři tisíc řek, z nichž největší je mohutná řeka Jang-c’-ťiang. Vzhledem k tomu, že Čína má přibližně miliardu a čtyři sta milionů obyvatel a jejich počet se stále zvyšuje, a má-li být vodní energie řešením problému s energií, musí inženýři uvažovat v obrovském měřítku. Přehrada Tři soutěsky na řece Jang-c’-ťiang je inženýrský projekt grandiózních rozměrů, který nemá na naší planetě obdoby. (Česká televize)

Dostupné za 2 dny
S02E05

World's Longest Tunnel

2.9. 07:05, Spektrum, 60 minut

World's Longest Tunnel

Alpy, proslulé evropské pohoří. V jeho srdci leží Švýcarsko, jehož alpské cesty přes Gotthardský průsmyk tvoří nejdůležitější dopravní spojení přes kontinent. Švýcarští inženýři včetně Renza Simoniho však měli vyřešit zdánlivě neřešitelný problém. V posledních dekádách se objem dopravy přes hory zdesetinásobil a horské průsmyky již takovému množství nedostačovaly. Švýcaři se rozhodli, že prorazí tunel, jaký svět ještě neviděl. Šlo o největší, nejsložitější a přirozeně i nejdražší projekt, jaký se kdy ve Švýcarsku uskutečnil. Gotthardský úpatní tunel je 57 kilometrů dlouhý a vede téměř dva a půl kilometru pod horskými vrcholy. (Česká televize)

Dostupné za 3 dny
S02E06

World's Biggest Cruise Ship

3.9. 07:05, Spektrum, 60 minut

World's Biggest Cruise Ship

Jedna z největších výletních lodí v historii má šest motorů s celkovým výkonem rovným výkonu dvanácti set silničních vozů... Rok 2009 se zapsal do historie spuštěním dosud největší třídy osobních lodí na vodu. Třída výletních lodí Oasis společnosti Royal Caribbean posunula námořní inženýrství na nebývalou úroveň. Jak vypadala ve francouzských loděnicích stavba třetího plavidla této třídy, které po svém dokončení má být největší svého druhu na světě? Bude to delší, širší a těžší loď než jakákoli jiná osobní loď, která byla do té doby postavena. Pro ředitele projektu Petteriho Kesa je to technicky nesmírně těžký úkol. Množství použitých technologií i konstrukční řešení této lodi jsou skutečně mimořádné, jednoduše ohromující. Nic podobného třídě lodí Oasis ještě nikdy nebylo postaveno. Komplexnost řešení je vpravdě ohromující. Harmony of Seas je delší než tři fotbalová hřiště, vyšší než čtrnáct dvoupatrových autobusů a její výtlak činí neuvěřitelných sto dvacet tisíc tun. (Česká televize)

Dostupné za 4 dny
S02E07

U.S. Navy's Super Submarine

4.9. 06:55, Spektrum, 55 minut

U.S. Navy's Super Submarine

Obrovská ponorka, která posunula námořní inženýrství až na hranici možností a její průkopnické inovace, jež z nemožného učinily možné... Po většinu své historie ponorka působila jako hlubokomořský prostředek zastrašování. Ale když se boj v devadesátých letech dvacátého století měnil, americká flotila se musela zmodernizovat. Námořnictvo potřebovalo nahradit ponorky třídy 688, které se blížily konci své životnosti. Podobně, jako je tomu s auty, byly již za tu dobu opotřebované, a tak přišel čas je zaměnit za novější model. Návrh, s kterým konstruktéři přišli, byl naprostým průlomem v námořním inženýrství. Podíváme na patnáctou ponorku třídy Virginia, USS Colorado. Je skoro sto patnáct metrů dlouhá, hloubku ponoru má přes dvě stě čtyřicet metrů a dosáhne rychlosti přes dvacet pět uzlů, což je více než čtyřicet šest kilometrů za hodinu. Plavidla třídy Virginia patří mezi nejpokročilejší rychlé útočné ponorky na jaderný pohon, které kdy byly vyrobeny pro americké námořnictvo. Stavba první lodi této třídy trvala patnáct milionů hodin. (Česká televize)

Dostupné za 5 dnů
S02E08

Mrakodrap Shard

5.9. 06:55, Spektrum, 55 minut

Mrakodrap Shard

Rekordní mrakodrap, který posunul konstrukční řešení stavby do nových výšin a přinesl průkopnické inovace, jež z nemožného učinily možné... Londýn. Panorama tohoto města zdobí řada nejkultovnějších staveb světa. V roce 2012 tento již historický pohled navždy změnil nový zázrak stavebního inženýrství. Dva velcí obdivovatelé moderního stavitelství, fyzik Andrew Steele a inženýr David Knight, se vydali prohlédnout si tuto ohromnou stavbu ze dvou různých úhlů pohledu. David na ni bude vzhlížet stejně jako většina z osmi milionů obyvatel města, to jest z ulic. Andrew se na ni podívá z ptačí perspektivy. Shard je nejvyšší budovou v Londýně a tyčí se do výšky necelých tří set deseti metrů. Je tak vysoký a tak výrazný na panoramatu města, že ho nemůžete přehlédnout. Odvážný architektonický počin, který je působivý i z technického hlediska. Úžasná výška tohoto mrakodrapu je výsledkem velkých ambicí jeho developera Irvina Sellara, inspirativní vize architekta Renza Piana, ale svůj podíl na ní mají také místní podmínky. Téměř tři sta deset metrů vysoká věž, více než třikrát vyšší než proslulý Big Ben, se nachází na jednom z nejrušnějších dopravních uzlů v Londýně. Její fasádu ve tvaru pyramidy pokrývá jedenáct tisíc skleněných panelů, které by rozloženy na zemi pokryly sto třicet basketbalových hřišť. (Česká televize)

Podobné tituly

Osvětim: nacisté a konečné řešení
Jak se to dělá
Jak to dělají
Extrémní železnice s Chrisem Tarrantem
Výroba potravin
Afrika z výšky

O pořadu

česky, maďarsky
2016
Dokumentární / Historický

Za každým zdánlivě nemožným zázrakem moderního inženýrství stojí v historii řada průkopníků, kteří přišli s novými stavebními metodami, riskovali s nevyzkoušenými materiály a učinili zásadní převrat ve svém oboru. Nová řada Fantastické inženýrství vzdává hold jejich úspěchům. Jednotlivé díly se zaměřují na to, jak vznikly obrovské stavby, rekordní budovy, válečné lodi a vesmírné lodě, a na jejich funkci. Pořad se soustředí na tyto moderní výtvory, ale vrací se také do minulosti, aby představil příběhy jedinečných inženýrů, kteří tyto technologické pokroky umožnili. Jak by mohly tak moderní stavby vzniknout bez jejich práce? Rozhovory s odborníky oživí minulost inženýrství a představí, jak tyto neuvěřitelné úspěchy ovlivnily moderní svět.(Discovery Channel)

Tvůrci

Tim Williams

Hrají

Mike Bratton